Mai mult decat imobiliare!

Ce trebuie să-i cereţi unui agent imobiliar şi cum îl alegeţi

În primul rând, agentul trebuie să fie angajat al unei agenţii imobiliare uşor de identificat. Firma trebuie să aibă un sediu fix, să fie semnalizată (cu firmă la intrare), un birou amenajat ca punct de lucru cu publicul, cu secretariat, dar şi o sală de negocieri, în care să se poată discută în particular cu clienţii amănuntele legate de plată, bani, confidenţialitate.

Agentul imobiliar trebuie să aibă experienţă. Puneţi-i întrebări privind ultimele tranzacţii făcute şi zonă care va interesează: în ce fel de tranzacţii imobiliare este specializat (case, terenuri, apartamente)? Cât de bine cunoaşte zona în care vreţi să cumpăraţi o casă? De când este agent imobiliar? Ce fel de clienţi are, mai mulţi vânzători sau :mai mulţi cumpărători? Câte case a vândut în ultimul timp? La ce preţuri şi în ce zone? Ce servicii vă poate oferi, în afară de vizionări de case? În funcţie de răspunsuri vă puteţi da seamă dacă merită să semnaţi un contract de prestări servicii sau dacă mergeţi la altă agenţie. Agenţiile mari, care lucrează în mod profesionist, au agenţi specializaţi pe fiecare tip de tranzacţie şi fiecare segment de piaţă. Este bine să găsiţi un agent specializat pe tipul dumneavoastră de cerere. Fără îndoială, un agent cu mulţi clienţi şi multe vânzări într-o anumită zonă ştie corect unde să încadreze cererea, preţul şi oferta. Referitor la numărul de clienţi, ideal este, spun statisticile americane, că un agent, oricât de bun ar fi, să nu se ocupe concomitent de mai mult de 12 clienţi, pentru a avea timp să cerceteze şi să rezolve optim cererile tuturor. Acum, nu este bine să treceţi nici în extrema cealaltă, pentru că un agent la care dumneavoastră sunteţi singurul client este fie leneş, fie are hibe sau agenţia lui are un renume prost.

Într-o firmă imobiliară trebuie să găsiţi personal calificat, care să ofere siguranţă şi condiţii optime la încheierea tranzacţiei. În Occident, legislaţia privind modul de funcţionare a firmelor de intermediere este bine reglementată şi există asociaţii profesionale care verifică corectitudinea agenţiilor şi bună lor funcţionare. De asemenea, personalul din aceste agenţii imobiliare este întotdeauna calificat, iar orice abatere a unui agent imobiliar duce la excluderea lui din breaslă.

La noi nu există reglementări atât de stricte. Pentru a vă feri astfel de întâmplări neplăcute, este bine să apelaţi la agenţii imobiliare recomandate de prieteni, de parteneri de afaceri sau care au un bun renume pe piaţă.

Un alt semnal de seriozitate îl constituie şi contractul de servicii imobiliare, pe care o agenţie imobiliară va solicita să îl semnaţi, atunci când apelaţi la ea. Aceste contracte sunt întocmite pentru a proteja agenţia, care să-l determine pe client să-i plătească comisionul, în cazul în care cumpără o casă prezentată de angajaţii ei. Există însă şi clauze în contractul standard care-­i protejează pe clienţi. Verificaţi-le.

1) Valoarea comisionului trebuie să fie prezenta în procente, negru pe alb (unele agenţii practică 2% de la vânzător şi 2% de la cumpărător, altele câte 3%; unele iau comision doar de la vânzător, altele doar de la cumpărător, asta depinde cum e înţelegerea cu proprietarul.

2) Termenul la care se plăteşte comisionul este iarăşi important. De regulă acesta coincide cu semnarea actelor de vânzare-cumpărare dintre vânzător şi cumpărător, la care asistă şi intermediarul, adică agentul. Cum comisionul reprezintă contravaloarea prestarii serviciilor de intermediere, agenţia poate să vă solicite un avans. Nu va speriaţi, e o practică normală. Asiguraţi-vă că aveţi un contract în acest sens. Chiar Ordonanţa publicată în MO 795/27nov2008 prevede explicit acest lucru la art. 9.9.

3) Ce fel de servicii oferă agenţia: prezentare, reclamă, consultanţă şi asistentă. Ideal este să le furnizeze pe toate.

MAI MULTE INFORMAŢII AFLAŢI ÎN CARTEA „CUM SĂ-ŢI CUMPERI O CASĂ!", CAPITOLUL III, AUTOR MARIA SEDER NEDA, DISPONIBILĂ ÎN LIBRĂRIILE DIVERTA ŞI PE SITE-URILE WWW.DOL.RO ŞI WWW.CASAPERFECTA.RO

banner_ghid_imopedia_300x250.gifbanner_ghid_imopedia_300x250.gifbanner_ghid_imopedia_300x250.gif